Visie

“Als je doet wat je deed, krijg je niet wat je kreeg”

De wereld is volop in beweging; er gebeurt heel erg veel; voor mijn gevoel soms te veel. De gebeurtenissen (technologisch, politiek, economie, klimaat en conflicten) zijn zo groot en onoverzichtelijk dat ze ons boven het hoofd dreigen groeien. Velen verlangen terug naar de wereld van pakweg 4-5 jaar geleden (pré corona). Dat zie ik niet gebeuren. Wij zullen ons moeten aanpassen en dat geldt in principe geldt ook voor de wereld van het vastgoed. Wat we nu zien gebeuren is eigenlijk niks nieuws. Met thuiswerken, e-commerce, webwinkels, videobellen zijn we toch al begonnen in de 90er jaren? De huidige onrustige geo-politieke situatie, de klimaatcrisis en het gebruik van artificial intelligence zal dit proces nog alleen nog maar versnellen. Kantoorwerk en retail zijn los gekomen van locatie. Dat betekent dat we onszelf en onze wereld opnieuw zullen moeten uitvinden. Dat betekent ondernemen op een andere, vernieuwende en creatieve manier én met heel veel aandacht voor het klimaat en  duurzaamheid.

 

 

Mijn motivatie

Namens mijn opdrachtgevers bewandel ik nieuwe wegen en onderzoek ik de mogelijkheden die de vastgoedmarkt mij vandaag biedt. Jaren geleden heb ik reeds afscheid heb genomen van het klassieke comfortdenken dat zich primair richt op het verhuren van m2, rendement en beleggingswaarde. We moeten met z’n allen nog beter nadenken over “wat wil de gebruiker”? Dat betekent goed nadenken over de juiste programmering van een gebouw of gebied.

Net als in voorgaande jaren lukte het mij in 2024 om leegstaande of in onbruik geraakte gebouwen een tweede leven te geven. Ook in 2025 vormt huisvesting of herprogrammering van een gebied of gebouw het centrale thema in de aan mij toevertrouwde projecten. In alle gevallen is het uiteindelijke doel, waardecreatie.

“Betekenis hebben, verbinden, inspireren”

Niet dat ik kan voorspellen hoe de vastgoedmarkt er in de toekomst uit zal zien, want onze huidige realiteit is te grillig en bijna onvoorspelbaar. Eén ding is zeker: een plek of een gebouw moet de gebruiker een goede reden geven om naar toe te komen; gebouwen moeten betekenis hebben, inspireren, mensen verbinden en een veilige en aangename werkomgeving bieden.

Er zal altijd vraag zijn naar gebouwen die tegemoetkomen aan bovenstaande. Voorwaarde is wel dat een gebouw of gebied in staat is mee te bewegen met de steeds sneller wijzigende behoeften van de gebruiker. Door op deze manier naar vastgoed te kijken, creëer ik waarde voor mijn opdrachtgevers. Dat kunnen zowel eindgebruikers als institutionele beleggers zijn.